Hemsidan är under uppbyggnad

Vattenvandring vid Kvismare kanal oktober 2022.

Text och bild Jan-Åke Siljeström

Söndagen den 23 oktober arrangerade Föreningen Hjälmarens Vänner sin andra vattenvandring. Vi var inbjudna till Hammars säteri. Lantbrukaren Bengt Dalme tog emot oss och informerade om hans perspektiv som markägare och delägare i Hjälmarens och Kvismarens sjösänkningsjordar. Bengt talade också om utmaningarna som finns kring Kvismare kanal. 

Vå åkte till Öby kulle där Bengt berättade en spännande historia som går tillbaka till 1200-talet. På Öby kulle 1275 låg det en befästning eller ett slott där Magnus Ladulås var herre.  Magnus var son till Birger Jarl. Då hette byggnaden på kullen Närboås fäste. Se den gamla svartvita bilden över området.  

På toppen av kullen ser man ut över en rik våtmark med Kvismare kanal. En grävd kanal som går genom området. Det var Nils Gabriel Djurclou som såg till att kanalen byggdes. Han bodde på Sörby säteri nära Norrbyås kyrka. Kanalen grävdes i samband med sänkningen av Hjälmaren som blev klar 1888.  

Bengt Dalme berättade kunnigt om våtmarkerna och Kvismare kanal då vi stod där på Öby kulle. Då vi kom tillbaka till säteriet tog vi en titt på gårdens maskinpark. Bland annat ett egenkonstruerat bandställ med drivning där det går att koppla på till exempel jordfräs eller betesputs som används för underhåll av betesmarker . Vi fick också se en pistmaskin med påkopplad jordfräs.

Sjöräddningens dag i Hampetorp.

Text och bild Jan-Åke Siljeström

En presentation av Sjöräddningssällskapet.

SSRS, Svenska Sällskapet för Räddning af Skeppsbrutne eller populärt kallat Sjöräddningssällskapet, visade upp sina lokala resurser i Hampetorp lördagen 9 juli 2022. Sällskapet bildades 1907 och verksamheten bygger på volontärer. Finansieringen sker genom medlemskap, gåvor, donationer och testamenten. Gåvorna kan komma både från privatpersoner och företag. De kan vara små eller motsvara kostnaden av en ny räddningsbåt. SSRS tar inte emot några bidrag från staten. Framför allt för att de vill vara oberoende.

RS Hjälmaren, Räddningsstation Hjälmaren, grundades 2003 och har 22 frivilliga sjöräddare. Stationen i Hjälmaren ligger på Vinön som finns centralt i sjön. Stationen bevakar hela Hjälmaren, från Hemfjärden i väst och till Östra Hjälmaren, året runt, dygnet runt. SAR, som man ser skrivet på alla enheter, står för Search and Rescue. 

De enheter som visades upp på lördagen var en ombyggd stridsbåt 90 E, Rescue Hjälmaren, med en motor på över 600 hk. Högsta hastighet är cirka 35 knop. 

Dessutom en RIB-båt, Rigid Inflatable Boat som betyder båt med styvt skrov med gummipontoner. Den båten, Rescue 930, är försedd med en Yamaha utombordare på 225 hk.

RS Hjälmaren visade också sin nyaste båt, en Buster LX som är ombyggd med en drivlina från en vattenskoter. En Yamaha VX på 1800cc och 180 hk. Farkosten kallas Rescue Västerfjärden och den går att manövrera som en vattenskoter fram, back och runt, runt på mycket små ytor. RS Hjälmaren uppger att alla farkosterna har en toppfart på 34 knop men Bustern går nog mycket fortare. 

Svävaren fanns också på plats. Rescue Smulle heter den. Uppkallad efter den legendariske båtbyggaren Rune Karlsson, även känd som Smulle. Han var båtbyggare på Skomakarholmen nära Katrinelund. Rune avled den 8 januari 2010, och på dagen tre år

senare fick svävaren hans namn. Rune bildade en minnesfond hos SSRS med namnet Alva och Rune (Smulle) Karlssons minnesfond. Dit skänkte han sin kvarlåtenskap, och han blev lovad att en båt skulle bära hans namn och så blev det.

RS Hjälmaren visade också upp hur taktisk simning går till och de som ville fick prova på att simma i en räddningsdräkt. Även hjärt- och lungräddning  visades upp på en docka. Det kom mycket folk i det fina vädret. Stöd SSRS genom en gåva. De behövs året runt. RS Hjälmarens slogan är ”hoppas att vi slipper ses”.

Kategorier: NYHETERRAPPORTER


0 kommentarer

Utflykt med Sirena 12 juni i frisk vind på Hjälmaren.

1. Lite blåsigt blev det men Hjälmarens Vänner ger sig inte så lätt! Vi gav oss ut på Storhjälmaren söndagen den 12 juni på en resa med en avstickare till Hjälmare Kanal. Nästan fullsatt med så många som kaptenen rekommenderade och då blev vi 24 ombord plus besättning. Storhjälmaren är största fjärden man kommer till om man åker båt från Örebro och österut till Östersjön. Nästa fjärd som är större finns utanför Nynäshamn. 

2. Färden startade vid Katrinelund och sedan blev det tvärs över sjön via norra Vinön. Vi slussade in i Hjälmare Kanal vid Notholmen. Vattenståndet i sjön är så högt att slussen måste vara stängd vilket är mycket ovanligt den här tiden på året. Ner cirka 20 cm blev det i kanalen. 

3. Kapten Hans-Ove Norén styrde med solbarkad hand men han behövde inte att hålla skoten i spänn för M/F Sirena har två stora Yanmar dieslar på 315 hk per styck. 

4. Målet för lunchen var Hjälmare Docka och på vägen dit så passerade vi Kvarnsjön i kanalen.

5. Från tilläggsplatsen till restaurangen blev det en promenad på några hundra meter. Vi fick en välsmakande måltid utomhus i solskenet. Trevligt och gott.

6. Hemfärden gick genom Valösund i motvind på nästan full gas, närmare 25 knop. Vi var ute i sju timmar inklusive lunchpausen och alla ombord var överens om att vi skall försöka göra om resan flera gånger i fortsättningen.

Fisketur med Ingemar

Den soliga och vindstilla morgonen 22/5 2022 var några medlemmar och styrelsen i Hjälmarens Vänner inbjudna till en fisketur med yrkesfiskaren Ingemar Andersson och han hustru Birgitta Åberg Andersson som också är föreningens ordförande. Vi åkte ut på Storhjälmaren från Vinöns norra strand i härligt väder. Ingemar har ryssjor i sjön och det var några av dem som skulle vittjas. 

Bild 1. Birgitta manövrerade den av de båda båtarna med van hand. Här lägger vi ut från badet på öns norra strand.

Bild 2. Med på resan var Patrik Josefsson på bilden. Han är ledamot i styrelsen för Föreningen Hjälmarens Vänner. Ledamoten Anna Eklund var också med tillsammans med hennes gode vän Dan som bor i Danmark. Jag själv deltog också, men idag är jag en vanlig medlem utan styrelseuppdrag.

Bild 3. Ingemar, Anna och Dan förbereder för att dra upp den första ryssjan. Notera den spegelblanka ytan på Storhjälmaren. En syn som inte är jättevanlig. Tur med vädret hade vi! Det var väldigt ljust i solskenet.

Bild 4. Två förväntansfulla deltagare Jag närmast kameran och Patrik bakom mig. 

Bild 5. Första ryssjans tamp tas upp ur djupet med hjälp av ett stort flöte. Båten är en Örnvik på 6 meter och motorn är en 50-hästars Honda som är en fyrtaktare med viskande gång. Den andra båten är likadan med med 60-hästars Honda.

Bild 6. Fisket går till så att man drar upp ryssjan så långt så att man kan nå dess botten med en liten håv. Sedan langas fiskarna över i lådor med is för att hålla dem fräscha tills man kommer i land. I ryssjan fanns, bland annat, braxen, mört, abborre, sutare, ål, gös, gädda och några lakar. Dan visar upp den första håven och Ingemar ser ut att vara ganska nöjd. 

Bild 7. Intresserade åskådare. Jag och Patrik övervakar fisket med mobilkameror i högsta hugg och flytvästarna är på!

Bild 8. Här har Patrik tagit över hävandet med håven. Det kan bli tungt och jobbet att vittja ryssjorna är rätt tidsödande. Under dagen vittjade vi fyra ryssjor så länge som jag var med.

Bild 9. Ingemar visar upp en gös på cirka 2 kg. Anna ser glad ut och Dan håvar på. Sedan blev det lunch på bryggan vid badplatsen på Norra Vinön. 

Bild 10. God lunch blev det och på bilden är vi på väg till nästa ryssja som låg öster om Tjugholmen. God fart!

Bild 11. En ännu större gös än förut och Ingemar är nöjd. Alla gösar kortare än 45 cm måste tillbaka i sjön. 

Bild 12. En stor och fin Ål! Men den måste släppas tillbaka då åltillståndet inte gäller just nu! 

Bild 13. Har ni sett en flygande ål förut? Här er en!

Bild 14 Så efter ett perfekt underhandskast förpassas ålen tillbaka i sjön av Ingemar. Hal var den!

Bild 15. Rekordgösen denna dag var en på cirka 6 kg och Patrik visar upp den fina fisken.

Jag vet inte exakt hur många ryssjor Ingemar har i Hjälmaren men alla vittjas minst en gång i veckan. Ett hårt jobb som han oftast sköter själv. Då vi var ute var det enkelt då det inte var någon vind eller sjögång, men jag kan tänka mig att jobbet är ganska besvärligt om det blåser. Vågor och vind ställer till mycket besvär. Man kan bara bli imponerad av våra yrkesfiskare som förser oss men färsk och god fisk varje dag. Tack, tack!

Jan-Åke Siljeström.

Hjälmarkonferensen på Vinön 4 december 2021.

Bilder från konferensen som får tala försig själva. Fotograf: Jan-Åke Siljeström.

Udda transporter på Hjälmaren

En verksamhet som kanske inte är så välkänd på Hjälmaren är transport av kor och får ut till sjöns öar. Där finns bra bete och djuren hjälper också till att hålla landskapet öppet på öarna. Bilderna är från en transport med kofärja. I det här fallet från Vinön till Tåkenön på våren och tvärt emot på hösten. Rikard Widlund håller djuren och han har också får på Fåran om somrarna. Rickard Widlund är också stationsansvarig  för RS Hjälmaren som är Sjöräddningssällskapets station i Hjälmaren och det är han som vallar djuren på bilderna.

Problem med kiselalger.

Birgitta har fotat kiselalger vid upptagning av fler ryssjor. Kiselalgerna är inte bra för fisket eller Hjälmarens mående! Dessa foton är från norra sidan av Vinön. Utanför Läppe var det ännu värre med kiselalger.

Upptagning av stor ryssja.

Birgitta har varit med Ingemar, Jonas och Emil Andersson och tittat på och fotat upptagning av en stor ryssja. På vissa ställen i Hjälmaren så är det problem med för mycket kiselalger, vilket inte är bra för sjöns mående eller för fisken då den kan ge upphov till syrebrist i sjön. Det skulle behövas en riktig vinter med is för att skapa en bättre balans.

En fiskares vardag på Hjälmaren.

Ingemar Andersson fiskar utanför Götarsvik en vacker höstdag. Birgitta dokumenterar.

Resa till Björkö, Örebro Kommuns naturreservat i Hjälmaren.

Jan-Åke Siljeström

Kalkbrottet och gamla linbanan till Köping.

Jan-Åke Siljeström

Linbanan från kalkbrottet till Köping var 42 km lång och den kostade 4 miljoner kronor att bygga. Det var 750 korgar som under åren transporterade 25 miljoner ton kalksten. Linbanan stängdes 1997 och ersattes med lastbilar.

Hjälmarens Vänner arrangerar tipspromenad och information vid Hjälmargården i Läppe i samband med Vattenveckan i Södermanland.

Vackert sensommarväder den 4 september 2021 och många besökare.

Vattenvandring vid Hyndevadsdammen 5/9 2021,

Hjälmarens Vänner ordnade en vattenvandring i samband med Vattenveckan i Södermanlnd, I vandringen deltog också Hjälmarens Vattenförbund som guider. Området runt Hyndevadsdammen var avstängt som byggarbetsplats och vi valde därför runt Kraftverket i Skogstorp.

Invigning av föreningen och kräftskiva hos Birgitta på Vinön

Den 28 augusti 2021 träffades vi i Birgittas nyfixade båthus för invigning av Hjälmarens Vänner. Ingemars kräftor och nyrökta ål smakade förträffligt och före maten fick vi förstklassig underhållning av Christina Gustafsson med musikanter.

Monica Nordberg vandrar på Vinön.

I går bestämde vi att vi skulle gå vandringsstigen på Vinön. Det blev en disig dag men så vackert och stilla och vi avslutade med en god lunch på värdshuset innan vi tog färjan hem till Hampetorp igen. Kan varmt rekommendera detta som en dags utflykt.

Sune Jansson dokumenterade ett sällsynt besök 2008.

Åländsk galeas på besök i Hjälmaren. Det var i slutet av juni 2008 som jag fick följa med Galeasen Albanus till Vinön. Albanus är ett replikafartyg (kopia) av en tidigare skepp. Varför det blev Hjälmaren är nog för att det är varmare här inne i landet än ute vid kusten så härs år berättar Henrik Karlsson, kapten på skeppet. Egentligen skulle vi velat fara upp till Örebro men djupet i farleden medgav det ej vårt gjupgående är 1,8 m. Att gå med fartyget i dy är inget som kylvattenspumparna gillar. Fartyget är 24 m långt och 24 m högt alltså precis att den gick genom kanalen.Tyvärr så var det ingen vind på Hjälmaren så det blev för maskin.
Text och foto: Sune Jansson

Birgitta är med Ingemar på Björkö 25 september 2021.

En mycket fin dag, fiske vid Götarsvik kombinerat med utflykt och matsäck till vackra Björkön, en eloge till Örebro kommun för det fina naturreservatet med härliga rastplatser! Kan varmt rekommenderas!

Ut på böljan den blå sommaren 2021.

En semesrertripp till Mälaren blev ett av sommarens äventyr för Silja och Christer. Gamla Madeleine, en Olle Enderlein havskryssare i mahogney, var färdmedlet för våra Mälarpirater, Här följer vi med på resans första etapp från Örebro till Arbogaån och Mälaren.